Інвестори фокусуватимуться на двох аспектах — фінансова інформація за минулий період і прогнозована фінансова інформація.
Що таке фінансовий аудит
Фінансовий аудит, або due diligence, проводять потенційні інвестори для розуміння:
Потенційні інвестори хочуть упевнитися, що фінансова інформація стартапу за минулі періоди матеріально коректна, а припущення в прогнозованому періоді обґрунтовані та підтверджуються доказами.
Фінансовий аудит — це окремий процес. Команда аналітиків може проводити його незалежно від інших аудитів (наприклад, юридичного, командного тощо).
Аналізувати обсяг, висновки й рекомендації фінансового аудиту окремо від інших сфер не рекомендується. Навпаки, інвестори повинні застосовувати загальний підхід до оцінки потенційних об’єктів інвестування.
Обсяг і глибина фінансового аудиту залежать від багатьох факторів, у тому числі й від стадії, на якій зараз перебуває бізнес. Процес перевірки бізнесу з доходом у 100 млн дол. і стартапу на стадії pre-seed із 3–5 співробітниками суттєво відрізнятиметься.
При проведенні аудиту на стадії pre-seed або seed інвестори будуть фокусуватися на фінансовій інформації за минулий період та прогнозованій фінансовій інформації.
Навіть якщо стартап поки немає трекшену, який показує, як ви реалізували бізнес-модель і чи успішно розвивається ваш проєкт, є й інші показники, на які зверне увагу інвестор. Наприклад:
Якщо триматимете в порядку бухгалтерські книги й записи, це збільшить шанси справити позитивне враження на інвестора.
Використання особистих рахунків для ділових операцій і навпаки. Іноді бізнес розширюється швидше, ніж юридична структура. Не у всіх стартапів є юридичні особи для обслуговування банківських рахунків. Але як мінімум необхідно виділити окремий банківський рахунок для бізнесу й використовувати його тільки для цих цілей.
Ведення бухгалтерії в Excel і таблицях Google. Можна використовувати Excel для презентації, підбиття підсумків і аналізу фінансової звітності. Але для повсякденного ведення бухгалтерського обліку радимо використовувати бухгалтерське програмне забезпечення. Це гарантія безпеки, надійності й повноти інформації. На ринку багато рішень, які надають безкоштовні пакети, наприклад Wave App, Xero.
Підготовка тільки звіту про рух грошових коштів. Без сумніву, це важливий документ, але не єдиний, який потрібно підготувати. Якщо хочете обійтися одним звітом, нехай це буде звіт про прибутки та збитки. Він дасть змогу порівнювати різні звіти й забезпечить вам відображення продажів/витрат у міру їх виникнення, а не в момент отримання грошей.
Неправильна класифікація основних статей витрат. Часто стартапи класифікують статті витрат випадковим чином, чим ускладнюють аналіз і порівняння їх звітності зі звітністю інших компаній. Неправильна класифікація може стати ключовим фактором відмови у фінансуванні.
Стаття витрат на розробку не може бути меншою за статтю на адміністративні витрати (G&A) або витрати на маркетинг і продажі (S&M).
Не включайте витрати на заробітну плату до статті загальних витрат, розподіляйте їх між витратами на розробку, адміністративними та на маркетинг і продажі. Витрати на управління розподіляйте за типами витрат, і не забувайте вказувати собівартість продажів.
У вашому звіті про прибутки та збитки завжди повинні бути такі статті:
Зупинимося детальніше на кожній зі статей.
Виручка — стаття звіту про прибутки та збитки, яка включає всі продажі. Якщо ви зможете розділити її на повторювану й однократну, це не лише допоможе вашій фінансовій звітності якісно виділитися поміж інших, а й значно спростить життя потенційним інвесторам.
Собівартість продажів — цей рядок показує, скільки коштує створення/підтримка/доставка продуктів, які ви продаєте клієнтам.
Щоб було простіше орієнтуватися, вивчіть список загальних витрат, які становлять собівартість продажів для SaaS-бізнесу, але не входять до операційних витрат:
Розробка (R&D). Витрати на розробку — найважливіша стаття звіту про прибутки та збитки будь-якого технологічного бізнесу. Вона показує, скільки вкладаєте в інновації й створення продуктів. Чим вище відсоток витрат на розробку в загальній структурі прибутків і збитків, тим привабливішим виглядатиме бізнес. Особливо це актуально для стартапів на ранній стадії.
Витрати на продажі та маркетинг (S&M). Після появи MVP стартап починає набирати обертів, витрати на продажі й маркетинг повинні включати зарплати відділу продажів, маркетингу, рекламні кампанії тощо. Потрібно регулярно аналізувати такі показники, як CAC, LTV, ARPU, Churn Rate .
Загальні й адміністративні витрати (G&A). Це зарплата менеджменту та витрати на офіс, комунальні послуги тощо. Важливо тримати цей пункт під контролем, оскільки непропорційні витрати на загальні й адміністративні питання можуть викликати побоювання під час фінансового аудиту — ніхто не бажає вкладатися в зарплату менеджменту.
Якщо хтось зі співробітників (наприклад, СЕО) бере участь у дослідженнях і розробках/S&M/G&A, спробуйте розподілити витрати на нього між усіма статтями витрат.
Інвестор прийме рішення про інвестування, якщо є підстави вважати, що проєкт здійсненний і принесе достатній дохід. А щоб переконати його в цьому, у стартапу має бути надійний фінансовий бізнес-план.
Не все йтиме як заплановано, але для інвестора продумана бізнес-модель — відмінний показник здатності керівництва стартапу привести бізнес до успіху.
Не завжди менеджмент надає грамотний бізнес-план, що негативно позначається на процесі підняття інвестицій.
Ось поширені помилки при підготовці й поданні фінансової моделі для фінансового аудиту:
Ось кілька принципів, які варто тримати враховувати при побудові фінансової моделі:
Якщо плануєте піднімати інвестиції, процедури фінансового аудиту вам не уникнути. Навіть якщо стартап на ранній стадії й не має трекшену, щоб підготувати свій стартап до фінансового аудиту, сформуйте:
Намагайтеся тримати в порядку свої фінанси із самого початку й візьміть на озброєння прості поради з підготовки фінансової моделі та ведення фінансової звітності. Так ви зможете не лише пройти фінансовий аудит у інвесторів, а й використовувати цю інформацію для побудови стратегічних планів.
13/09/2021