У листопаді 2018 року набув чинності ЗУ «Про електронні довірчі послуги», ним введено поняття «кваліфікований електронний підпис», замість «електронного цифрового підпису». КЕП — це вдосконалений ЕЦП.
АЦСК перетворилися на кваліфікованих постачальників електронних довірчих послуг.
Ми рекомендуємо отримати особистий ключ у Кваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг ІДД ДФС.
Податкова видає свої ключі безкоштовно, діють вони два роки, а ще з їхньою допомогою можна без проблем працювати з усіма електронними державними сервісами, чого не скажеш про КЕП інших АЦСК.
Так, за відгуками наших читачів, підпис від АЦСК «Україна» не підтримує сервіс Мін'юсту, за допомогою якого можна зареєструватися підприємцем он-лайн.
Щоправда видають електронний підпис тільки в обласних ДПІ та в податкових у великих містах. Адреси є на сайті кваліфікованого постачальника електронних послуг.
До речі, вам не обов'язково отримувати ключі в податковій за пропискою, можете прийти в будь-який АЦСК поблизу.
Якщо отримуєте ключ кваліфікованого електронного підпису перший раз, доведеться йти по нього до податкової, можливо, стояти в черзі. Втім, потім ви зможете продовжити його дистанційно, як — розповімо нижче.
Якщо отримувати ЕЦП за гроші, ключ коштуватиме вам від 96 грн.
Де видають: «Національні інформаційні системи». Вартість: 96 грн, сертифікат строком дії рік. MASTERKEY — вартість пакета «Базовий» — 178 грн, «Ключові системи», вартість: 132 грн на рік (пакет «Легкий»), та інші АЦСК.
ЕЦП можна отримати й у банку, запитайте про таку можливість там, де відкрито ваш рахунок ФОП. Так, ПриватБанк видає своїм клієнтам ФОП ключі ЕЦП, якими можна підписувати податкову звітність, використовувати для входу в кабінет платника.
КЕП видають тільки персонально отримувачу. Зараз не передбачена можливість отримання представником за довіреністю, як було раніше.
Це ускладнює життя підприємцям, які працюють за кордоном або не мають фізичної можливості особисто прийти по ключ.
Коли підете в АЦСК, візьміть такі документи для отримання ЕЦП.
Форма заяви на ЕЦП єдина для звичайних фізосіб і для підприємців.
Що заповнити:
Згідно з новою редакцією регламентуКваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг ІДД ДФС з 1 серпня 2019 року електронні ключі генеруються виключно на захищені носії — е-токени і смарт-карти, а не на звичайні флешки й диски, як раніше.
Щоправда податкова перенесла цей термін, на сайті розміщено оголошення, що продавці захищених носіїв не здатні задовольнити попит. Тому сертифікати ключів продовжують, як і раніше записувати на звичайні флешки/диски й на токени.
Податківці не називають нові строки, коли будуть вимагати від користувачів виключно токени для запису ключів.
Що таке токен? Це захищений носій ключової інформації. Захищений паролем доступу, виглядає як звичайна флешка або смарт-карта. Ваш особистий ключ на ньому існує в єдиному екземплярі, його не можна скопіювати, а операції з ним відбуваються всередині носія. Є обмеження на кількість спроб підбору пароля — сім, якщо вичерпаєте цей ліміт, е-токен блокується і стає непридатним.
Коштують е-токени від 680 грн, смарт-карти — від 200 грн, перелік СПД, у яких можна купити розміщений на сайті ДФС.
Якщо будете отримувати ключі ЕЦП в інших АЦСК, вам, швидше за все, запишуть їх на захищений носій, там вони точно є в наявності, та, крім вартості послуги генерації ключа ви заплатите за е-токен.
Користуватися ключем, записаним на звичайну флешку або диск, можна, поки не закінчиться строк дії кваліфікованого сертифіката відкритого ключа.
Ключ ви отримали, але щоб підписувати ним звітність, потрібно подати заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів.
Іти в податкову для цього не треба, договір укладається онлайн, зробити це можна через сервіси «Таксер», M.E.Doc або ін.
Ми покажемо, як це зробити через кабінет платника податкової.
В меню оберіть розділ «Заяви, запити для отримання інформації», у полі «Запити» виберіть «всі». На четвертій сторінці буде потрібна вам форма «F1392001 Заява про приєднання до договору про визнання електронних документів».
Перейдіть до форми заяви й натисніть кнопку «Створити».
Більша частина даних підставиться автоматично — ваш податковий номер, ПІБ, податкова, номер і дата договору про визнання електронних документів.
Вам треба тільки додати номер і дату запису в Єдиному держреєстрі про реєстрацію вас підприємцем. Знайти цю інформацію ви можете у виписці або на сайті Мін'юсту за своїм РНОКПП.
Натискаєте на кнопку «Зберегти». Ставите галочку навпроти заяви і натискаєте «Відправити» й чекаєте відповідь від податкової:
Спочатку вам надійде квитанція № 1 про надходження документа на сервер, потім квитанція № 2, що документ підписаний ДФС.
Зверніть увагу, якщо будете підписувати в договір у день отримання ключа, квитанція № 2 може прийти зі статусом «Невірний підпис. Сертифікат відсутній в базі сертифікатів». Не панікуйте, можливо, причина в тому, що сертифікат поки не опублікований на сайті АЦСК, й спробуйте надіслати ще одну заяву пізніше.
Перевірити сертифікат можна на сайті АЦСК.
На розгляд договору в податкової за законом є 5 робочих днів. Про те, що договір прийнятий або відхилений, податкова повідомить у квитанціях, вони прийдуть у сервіс, через який надішлете документи.
На випадок, якщо будете подавати заяву через інші сервіси й інформацію доведеться вводити вручну, нижче наводимо, де брати деякі дані.
Номер і дату договору про визнання електронних документів ви знайдете в кабінеті платника:
У полі «адреса субсайту» вкажіть: https://cabinet.sfs.gov.ua/contract
Ключ ЕЦП податкової дійсний два роки. Якщо строк дії ключа закінчується, за новим не треба йти до податкової. Вам потрібно встановити на комп'ютер програму «ІІТ Користувач ЦСК-1».
Податківці підготували непогану відеоінструкцію, як скористатися сервісом.
Ще можна це робити онлайн. На сайті Кваліфікованого постачальника електронних послуг податкової перейдіть на сторінку повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом.
Додайте ключ, введіть пароль і підтвердить, що підписуєте договір «Про надання електронних довірчих послуг».
Якщо ключ пошкоджений або ви забули пароль, скористатися цим способом не вдасться.
Ключ ЕЦП можна дистанційно скасувати за електронним запитом через ту саму програму «ІІТ Користувач ЦСК-1». Є відеоінструкція про скасування сертифікатів шляхом подання електронного запиту.
Цим варіантом можна скористатися, якщо сертифікат ключа пошкоджений або втратили пароль.
Скасувати сертифікати ключів ЕЦП можна особисто в представництвах АЦСК податкової.
22/01/2020